Leer je team kennen via een escaperoomgame

Bijgewerkt: jul 28



Als scrummaster ben je continu teamdynamiek aan het verbeteren. Soms werk je al een hele tijd samen, soms ben je net aan een team toegevoegd, of is het team inclusief jou net gevormd- in welke situatie je je ook bevindt: het spelen van een escaperoomgame biedt inzicht.


Daarvoor hoef je niet naar een (dure) escaperoom: er zijn diverse escaperoom-boardgames verkrijgbaar tussen de 10 en 30 euro. De escaperooms kunnen gespeeld worden met maximaal 4 of 6 personen. Heb je een groter team dan kun je meerdere escaperooms aanschaffen en het team in groepen verdelen, hetgeen zorgt voor een extra competitie-element.


De “pocket-escaperoom” (€ 10) bestaat uit alleen kaarten, de “Exitgame escaperooms” van € 15 bevatten ook objecten die je moet vouwen, beschrijven en/of verknippen.

De uitgebreide escaperoomspellen (€ 30+) hebben daarbij ook nog een tijdklok die terugloopt.

Ga goed na bij je team of iemand al eens een escaperoomspel gespeeld heeft, voor je er een aanschaft. Je wilt niet dat iemand de oplossingen al kent.


Als scrummaster of Agilecoach doe je niet mee maar observeer je alleen het gedrag van de teamleden en maak je aantekeningen. Het mooie is dat de tijdsdruk, complexiteit en samenwerking vaak een goede afspiegeling zijn van de situaties waarin je team normaal gesproken ook terecht komt.


Als je een beetje bekend bent met Disc-profielen en Kolb-leerstijlen zul je deze ongetwijfeld herkennen in het gedrag van je teamleden. Wie neemt het voortouw, wie observeert, wie “doet”, wie betrekt de rest van het team erbij, wie neemt beslissingen, wie houdt het overzicht? Maak notities en probeer voorbeelden te onthouden.

Uit de observaties komt vaak ook goed naar voren welke rol er mist in een team. Als het team geen “beslisser” heeft zullen discussies lang doorgaan. Als er geen “doener” is blijft het team analyseren; als er alleen maar dominante personen zijn zonder bruggenbouwer, ontstaat er vaak onenigheid en komt het team ook niet verder.


Het beste is om het team van tevoren niet in te lichten waar je op zult letten, zodat men onbevangen en “als zichzelf” deelneemt aan het spel. Achteraf kun je je observaties delen en bespreken en samen met het team kijk je dan naar mogelijke verbeterpunten en te ondernemen acties.


Bij Towson gebruiken we een escaperoomspel in de teamworkshop Samen Succesvol.

Als je nieuw bent bij een team of met een team start, kun je het spel als kennismakingsoefening gebruiken. Als je al langer met een team samenwerkt kun je het als alternatieve retrospective gebruiken. Of als start van een teamuitje. Je moet ongeveer 90 minuten uittrekken want niet iedereen redt het in 60 minuten te ontsnappen en dan wil je toch tot het einde door gaan. Daarnaast wil je ruimte hebben om de terugkoppeling te kunnen geven.


Zelfs teamleden die niet van spelletjes spelen houden vinden dit vaak toch wel een leuke uitdaging. Het is spannend om te doen en biedt jou als (nieuwe) scrum master inzichten die kunnen helpen het team te laten groeien.

Veel plezier met de escaperooms!


Door Tamara Teunissen van Manen-Kiljan, consultant bij Towson

TOWSON NEDERLAND BV, SAFe PARTNER

NEEM CONTACT OP!

VOLG ONS